Met de fiets in de trein

Ik neem regelmatig de fiets mee in de trein. Utrecht is mijn thuisbasis en daarvandaan kun je mooie tochten maken, maar je moet vaak toch wel even een stukje door de stad of vinexwijken om in het groen terecht te komen. Om dus snel de mooiere plekjes te bereiken, of om eens ergens anders te fietsen dan waar ik gewend ben, of om harde wind alleen in mijn rug te hebben tijdens het fietsen, pak ik regelmatig de trein. Soms fiets ik vanaf een station naar huis, of van huis naar een station, maar ook regelmatig van station naar station. Soms vind ik het gedoe, soms gaat het heel gemakkelijk. Maar ik vind het fijn dat het mijn fietswereld groter maakt.

Mag je fiets in de spits mee in de trein?
Je mag je fiets doordeweeks alleen buiten de spits meenemen in de trein, maar op zaterdag en zondag de hele dag. De spits is bij de NS van 6.30-9.00 uur en van 16.30-18.30 uur. Op feestdagen en in juli en augustus mag je fiets de hele dag mee in de trein.

Wat kost een treinkaartje voor je fiets?
De prijs voor een treinkaartje fiets (‘dagkaart fiets’) is 6 euro. Daarbij maakt het niet uit of je 5 minuten in de trein zit of de hele dag, of hoe vaak gedurende die dag.

Waar moet je je fiets neerzetten in de trein?
Je herkent de fietsruimte in de trein aan de buitenkant aan de fiets op de deur. Meestal is dat aan het begin en het eind van de trein, bij een lange trein soms ook ergens tussenin. De regels voor je fiets meenemen in de trein kun je bekijken op de site van de NS.

Vaak zien conducteurs er redelijk streng op toe dat je je fiets in het aangewezen deel stalt, zeker als het druk is. Op zich wel begrijpelijk, maar soms niet zo makkelijk uit te voeren als de trein het station in rijdt en jij die deuren met fietsen erop niet ziet en het perron vol staat met mensen.

Fietscompartiment trein, station Nijmegen

Fietscompartiment trein

Tips voor als je je fiets meeneemt in de trein

1. Neem je fiets mee in een sprinter
Als ik mijn fiets meeneem in de trein, dan reis ik het liefst met een sprinter. Zelfs als ik daardoor wat langer onderweg ben. De deuropening van de sprinter is gelijkvloers met het perron dus je rijdt je fiets er zo in en uit. Dat in tegenstelling tot intercity’s waar je soms echt zwaar moet tillen omdat de ingang hoog is. Ook is er veel ruimer plaats voor fietsen. Voor de treinkenners: de fietscompartimenten in de sprinters zijn die coupés met klapstoeltjes. Vaak zitten daar wel mensen die je dan vriendelijk moet vragen om te verkassen, wat ze dan meestal met tegenzin doen. Een enkele keer moet je naar de bordjes aan de wand wijzen dat jouw fiets daar echt voorrang heeft, maar meestal gaat het goed. Sprinters zijn meestal ook wat minder druk dan intercity’s. Maar je hebt natuurlijk niet op elke route de keuze.

2. Zorg dat je fiets niet omvalt in de trein
Een laatste tip: zet vooral je fiets op slot, dan staat ie steviger. Ook een beetje schuinzetten voorkomt dat je fiets omvalt.

3. Check of er treinwerkzaamheden zijn op je fietsroute
Check voor je je reis plant of er soms werkzaamheden zijn op je traject. In de weekends en in de zomermaanden, precies wanneer de meeste fietsers er graag op uit gaan, wordt er altijd wel ergens aan het spoor gewerkt.

Mijn verlanglijstje voor de NS
Ik zou heel graag willen dat de NS op elk station een lift had of een perron waar je zo af kunt rijden maar dat is helaas lang niet overal het geval. Fietsgeulen naast de trap zijn meestal erg smal of zelfs niet aanwezig. En een lift kan ook wel eens buiten werking zijn. Of het hele station wordt verbouwd. Rotterdam heb ik bijvoorbeeld een paar jaar vermeden. Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat ik een station niet uitkwam omdat ik dan hulp kreeg van een medefietser of een vreemde, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld in je keuze van station waar je je fietstocht begint of eindigt.  

Handige links

Dagkaartjes fiets voor de trein

Vond je dit leuk om te lezen? Vul aan de rechterkant bij ‘Blijf op de hoogte via e-mail’ je e-mailadres in. Dan krijg je een seintje als er nieuwe berichten zijn.

Laatst bijgewerkt: 20 september 2015

3 reacties op Met de fiets in de trein

  1. Pingback: Nijmegen – Millingerwaard – Zevenaar (40 km) | Fietsen op de Fiets

  2. Pingback: Alkmaar – Bergen aan Zee – Heiloo (25 km) | Fietsen op de Fiets

  3. Netty Meelen zegt:

    Onlangs wilde ik met de fiets, een zware elektrische fiets, van Assen naar Arnhem. Ik had me bedacht dat de sprinters van de NS en de treinen van Arriva in deze regio het gemakkelijkst zijn om met de fiets binnen te komen. Tot mijn schrik staat er bij de NS sprinters bij de Reisplanner, dat je geen fietsen mag meenemen in deze treinen. De andere treinen bijv. intercity’s zijn voor mij onmogelijk om in te stappen met die fiets. Een beetje het paard achter de wagen NS. In een gelijkvloerse trein mag je niet met de fiets en in een trein met een onmogelijk hoge instap, mag het wel. Zou de NS op deze manier indirect fietsen willen weren? Wat dat betreft doet Arriva het met zijn gelijkvloerse treinen met speciale fietsruimte het vele malen beter. Helaas hun treinen rijden niet overal.
    Moet je overstappen, is er een storing, rijdt je trein om of niet naar het eindpunt, zaken die meer regel dan uitzondering zijn, is mijn ervaring. Dan moet je maar hopen dat er een lift of roltrap is, wat op veel stations (nog) niet het geval is. En anders heb je de hulp van een medereiziger nodig om je doel te bereiken. Kortom behelpen dus. Dan heeft Duitsland het beter geregeld. Daar zijn veel special treinen met fietswagons met een gelijkvloerse instap en je mag er zelfs je fiets in bus en tram meenemen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s