Mijn top 3 fietstochten van 2014

Een paar dagen geleden glibberden mijn man en ik te voet naar de stad over de platgetrapte en aangevroren sneeuw, toen mijn man uitriep hoe graag hij nu ‘het rondje naar Tienhoven’ zou willen fietsen. Met bijpassend mooi weer en terrasmomenten natuurlijk. Maar daar moeten we nog even geduld voor hebben. Gelukkig heb ik mijn blog nog. En al teruglezend en -fotokijkend zag ik dat ik het afgelopen jaar best weer veel mooie tochtjes heb gemaakt (meestal in het fijne gezelschap van een of meer van mijn vaste fietsmaatjes).

Een eindejaarsterugblik kan eigenlijk niet meer op 1 januari, maar vooruit, ik doe het toch. De top 3 van mijn mooiste fietsroutes van 2014:

Heide in bloei, Texel

Heide in bloei

Nog een highlight van 2014: fietsen in Berlijn
Eind oktober heb ik een dag door Berlijn gefietst. Over de lange Strasse des 17 Juni met de Siegessaule in mijn vizier en toen we die voorbij waren de Reichstag, even afstappen voor een cafétje en een verwarmende obstler, over de lange Karl-Marx-Allee, langs de DDR-plattenbau-flats, via vliegveld Tempelhof, door straten die ik nog niet kende, de Fernsehturm die vanwege de mist pas zichtbaar werd toen we er vlakbij waren. Zelfs op een grijze, mistige koude dag eind oktober gaf fietsen door Berlijn me een halleluja-erlebnis.

Vanwege het weer heb ik er amper goede foto’s van, en heb ik er ook niet eerder een artikel over geschreven. Maar mijn tip is simpel: als je in Berlijn bent, huur dan één of meer dagen een fiets en rijd gewoon langs dingen die je graag wil zien en laat je verrassen door wat je verder nog tegenkomt. Je kunt een hoop meer zien op de fiets dan te voet. Bovendien is fietsen in Berlijn heel veilig. Als er geen fietspad is mag je op de brede stoep op een aangegeven deel rijden. En Berlijners zijn een stuk meer heer en dame in het (fiets)verkeer dan wat ik in Utrecht gewend ben.

Berlijn Reichstag

Berlijn Reichstag

Dit bericht werd geplaatst in Noord-Holland, Utrecht stad & provincie, Zee & kust. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

